L.A. Noire speelt zich af in de jaren 40 van de vorige eeuw. Je speelt als Cole Phelps, een voormalig luitenant uit het leger die zich heeft aangemeld bij de politie van Los Angeles. Deze voormalige oorlogsheld is het posterkind van de corrupte LAPD en moet er voor zorgen dat het volk weer vertrouwen in de politie krijgt. Dit doe je door zaken te onderzoeken en deze tot een goed en bevredigend einde te brengen. Je begint als een normale agent in uniform. Dit gedeelte dient tevens als tutorial om de fijne kneepjes van het vak te leren. Zo leer je onder meer zoeken naar bewijsstukken, hoe je verdachten moet ondervragen en hoe je zo effectief mogelijk slechteriken kunt uitschakelen met en zonder wapens. Je beschikt naast jouw pistool over een shotgun en kunt de wapens van jouw tegenstanders oppakken en tegen ze gebruiken. Het richten met deze wapens gaat niet altijd even fijn, maar omdat de focus in L.A. Noire niet op de actie ligt valt hier mee te leven.
Het verhaal is interessant en blijft boeien. Dat is maar goed ook omdat de handelingen die je uitvoert nogal repetitief kunnen worden. Hoewel de uitwerking goed is en de gameplay redelijk uniek te noemen valt, doe je telkens de zelfde dingen. Een zaak begint met het onderzoeken van de plaats delict, praten met een getuige en bellen naar het hoofdkwartier voor aanvullende informatie. Daarna ondervraag je verdachten en getuigen aan de hand van de gevonden aanwijzingen en bezoek je plaatsen waar je meer aanwijzingen kunt vinden om weer nieuwe verdachten en getuigen onder druk te kunnen zetten. Vaak eindigt een zaak in een achtervolging te voet of in de auto waarbij je de dader op de een of andere manier moet uitschakelen. Dit werkt goed maar wordt op den duur wel eentonig en langdradig.
Naast het oplossen van de zaken die je toegewezen krijgt door jouw chef kun je onderweg ook gehoor geven aan oproepen van de centrale. Dit varieert van bankovervallen tot mensen met zelfmoord neigingen die je tegen zichzelf moet beschermen. In de praktijk houd dit in dat je de verdachte op de een of andere manier moet uitschakelen of overmeesteren. Dit gaat op de zelfde manier als in de verhaallijn en kan variëren tussen schietpartijen en achtervolgingen. Vaak is dit een korte actiescène waarbij ik vaker langer onderweg was om op de plaats delict te komen dan dat ik er uiteindelijk mee bezig was. Daarnaast kun je nog op zoek naar gouden filmblikken (vergelijkbaar met hidden pakcages) en landmarks om de speelduur wat op te rekken.
De graphics zien er goed uit, de stad is mooi en gedetailleerd en de aankleding en sfeer zijn goed verzorgd,al voelt de wereld nog wel eens leeg aan.. Tussen de kwaliteit van de motion capture van de lichamen en de gezichten zit een groot verschil. De gezichten bewegen levensecht en geven goed de emoties van de acteurs weer, hoewel de uncanny valley nog niet helemaal overbrugd is. De bewegingen van de lichamen van de karakters zijn houterig en overdreven en doen afbreuk aan de kwaliteit. De soundtrack en de achtergrondgeluiden dragen goed mee aan de sfeer en passen goed in de setting. Er is goed te merken dat er gewerkt wordt met professionele acteurs omdat de acteerprestaties van hoge kwaliteit zijn.
L.A. Noire beschikt niet over een multiplayer. Wel zal er binnen niet al te lange tijd downloadable content beschikbaar komen. Voor de oplettende koper zijn er al wel pre-order bonussen beschikbaar. Deze verschillen van extra case files (“The Naked City” & “A Slip of the Tongue”) en extra hidden packages (“The Badge Persuit Challenge”) tot extra pakjes voor Cole (“The Broderick” & “The Sharpshooter”). Zoals met alle Pre-order DLC van Rockstar zal deze na verloop van tijd ook beschikbaar komen als extra content voor de rest van de spelers.
Multiplayer: Nee
Ook verkrijgbaar op: PS3 en PC
Kijkwijzer:
Verhaal: | ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Grafisch: | ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Geluid: | ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Gameplay: | ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Herspeelbaarheid: | ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Overall: | ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |

Related posts: