Battlefield 3 review

Battlefield 3 weet niet echt wat het wil. Aan de ene kant heeft het een steengoede multiplayer, passend in de langstaande Battlefield traditie, aan de andere kant heeft het een single player campagne die wel uit een andere game geplukt lijkt.

Iedereen die bekend is met de Battlefield spellen weet dat je ze uitsluitend voor de multiplayer speelt. Dat ze, na wat probeersels in de Bad Company, nu een volledige single player campagne in Battlefield 3 hebben gestopt, is voor iedereen een aangename verrassing. Hoewel de single player lineair en deels scripted is mag dit de pret niet drukken, spectaculair is hij namelijk wel. De campagne is een aaneenschakeling van actiemomenten waarbij je niet alleen te voet maar ook in straaljager- en tankmissies de vijand aan de broek moet geven.Het verhaal draait om Sergeant Blackburn, die door Amerikaanse geheim agenten ondervraagd wordt over zijn jacht op een terrorist over de hele wereld. Blackburn moet daarbij zijn eigen naam zien te zuiveren. Spelend in flashbacks als Blackburn, of als een van de andere personages, bezoek je onder meer Irak, Parijs en New York.

De omgevingen zien er strak en verzorgd uit, dit dankzij de Frotbite 2.0 Engine. De Frotbite 2.0 Engine zorgt voor realistische lichteffecten en retestrakke graphics. Maar de grootste troef van de engine is de dynamische vernietiging. Alles kan tot op de grond toe vernietigd worden. Huizen en andere objecten in de omgeving storten volledig in als gevolg van explosies, waarbij stukken puin en wolken stof om je oren vliegen.Met de ANT-technologie, speciaal door EA Vancouver voor sportspellen ontwikkeld, zijn de animaties van de karakters soepel en geloofwaardig. Door het gebruik van full body motion capture en goede ragdoll physics zien de bewegingen die ze maken er realistisch uit. Bijvoorbeeld de manier waarop vijanden neervallen als je ze raakt en de animaties in de cutscènes. Ook mede dankzij het fantastische geluid, zowel de geluidseffecten, de voice-acting en de soundtrack zijn van hoog niveau, steekt dit spel met kop en schouders boven de middelmaat uit. Explosies klinken overweldigend en kogels fluiten je letterlijk om de oren.

De multiplayer barst uit zijn voegen van de mogelijkheden. Als er zoiets als een sandbox-shooter bestaat, valt deze game daar zeker onder. Hoewel er bij de Rush-mode nog redelijk recht toe, recht aan gevochten moet worden, geeft de Conquest-mode je de volledige vrijheid om op jouw favorite manier te spelen. De keuze tussen zelf voor de vlaggen gaan, of jouw teamgenoten in hun pogingen bijstaan kan op meerdere manieren  en met welk type voertuig of wapen dan ook  worden ingevuld. Battlefield 3 bied je zoveel mogelijkheden dat er altijd wel wat voor je tussen zit waar je jezelf mee kunt vermaken. De kaarten bestaan uit grote open gebieden waar je uitstekend met diverse soorten voertuigen uit de voeten kunt en kaarten vol met met straatjes en gangetjes waar je voortdurend het risico loopt verrast te worden door verscholen tegenstanders.De Soldier en Medic klasse zijn door de ontwikkelaar samengevoegd tot één klasse. Je kunt nu dus met de standaardklasse spelers healthpakketten geven en ze reviven als ze zijn geraakt. Een squad kan verder bestaan uit Engineers en Support gunners, en natuurlijk Snipers.

Battlefield 3 is zeker geen perfecte shooter, maar komt wel heel dichtbij. De single player campagne lijkt vaak op een Hollywood actiefilm, en speelt soms ook zo door de grote mate van scripting en beperkte vrijheid. Dit wordt ruimschoots goed gemaakt door de prachtige graphics en indrukwekkende actiescènes. De kunstmatige intelligentie van de vijanden laat af en toe wat te wensen over. Soms hebben ze  niet door dat je er aan komt, ook al kijken ze wel jouw kant op. Na pakweg zes á zeven uur spelen ben je jammer genoeg wel door de single player heen. Het is wel een van de mooiste shooters met indrukwekkende geluid en geweldige physics. Hoewel de single player je soms het gevoel geeft dat het niet echt past bij Battlefield. De multiplayer is zoals altijd bij Battlefield om door een ringetje te halen. Vrijheid staat daarbij hoog in het vaandel en de balans tussen voertuigen en infanterie is perfect. De maps zijn bij vlagen briljant en zijn heerlijk om in te spelen, niet in de laatste plaats door de Frostbite 2.0 Engine. Uiteindelijk is het een aanrader op elk systeem.

Verhaal:★★★★☆
Grafisch:★★★★★
Geluid:★★★★★