Dishonored review

Arkane Studios’ Dishonored, is een first-person shooter, gecombineerd met stealth-action, in een unieke setting en hoofdpersoon. De speelwereld is van een unieke kwaliteit en wordt bevolkt met facinerende karakters en de op stealth gebaseerde gameplay is verrassend leuk. Daarnaast kun je zelf jouw pad en aanpak kiezen. Maar welk pad je ook kiest, de sterke basis zorgt er voor dat deze game een genot is om te spelen.

Je speelt als Corvo Attano, de “Lord Protector” oftewel vertrouweling van de Empress of Dunwall. Een stad die betere tijden gekend heeft en nu geinfesteerd is met ratten die een ziekte verspreiden die de bewoners veranderen in zombie-achtige Weepers. Bij terugkomst van een missie waarbij hij in een naburig kijzerrijk op zoek was naar een geneesmiddel voor deze plaag, is Corvo getuige van een moordaanslag op de Empress en de ontvoering van haar dochter Emily. Bovendien krijgt hij hiervan ook nog eens de schuld in de schoenen geschoven door de man die zelf achter deze daad zit, de “Lord Regent” Hiram Burrows. Corvo kan ternauwernood ontsnappen met de hulp van het ondergrondse verzet en sluit zich aan bij een groep die loyaal is aan de nieuwe Empress namelijk Emily. Hiermee begint jouw zoektocht naar het nieuwe staatshoofd en zet je de eerste stappen wraak te nemen en jouw naam te zuiveren.

Spelers ontvangen missies van de “Hound Pits”, de thuisbasis van de Loyalisten. Vanaf daar vertrek je per schip naar een open missie gebied waar je informatie kunt verzamelen over jouw target, geheime paden kunt ontdekken en jouw plan van aanpak kunt bepalen. Je kunt er voor kiezen om elke target gewoon om te leggen, maar met een beetje geduld en creativiteit kun je er ook voor zorgen dat ze op andere manieren uit de weg blijven. In plaats van iemand een doodsteek te verkopen kun je er ook voor kiezen om situaties zo te manipuleren dat de target verbannen wordt, belachelijk wordt gemaakt en zo al zijn geloofwaardigheid verliest of zelfs gekidnapt wordt door een stille aanbidder. Het voelt gewoon goed als je een optionele side missie tot een goed einde weet te brengen en zo een niet-dodelijke oplossing vrijspeelt.Daarnaast leer je ook nog eens van alles over de spelwereld en motivatie van de mensen die er leven. Dit gebeurt onderandere door het lezen van journals, het luisteren naar voice recordings en het afluisteren van NPC’s. Vaak, als je dan ontdekt wat een akelig figuur de target eigenlijk is, zul je ze met plezier een straf bezorgen die hen op het lijf geschreven is.

De setting trekt je echt in het verhaal en geeft je ook goede redenen om Dunwall van zijn corrupte politieke figuren af te helpen. Je verkent een prachtige, door de Victoriaanse tijd geinspireerde stad waar graffiti met protesten teggen de onderdrukking door de nieuwe orde op de muren staan en lijken her en der verspreid op straat en in gebouwen liggen. De karakters zijn geloofwaardig, interressant en onvoorspelbaar, zowel de targets als het “gewone volk” waardoor je regelmatig goed moet nadenken over wat juw volgende stap gaat worden. Elke open omgeving voelt anders aan dan de vorige. Zo speel je de ene keer in een vies riool of een lang verlaten fabriek en de andere keer sluip je rond in een mansion of huis waar de ziekte nog niet heeft toegeslagen. Elk met diverse manieren om jouw opdracht tot een goed einde te brengen. Het verhaal en jouw aanpak hebben ook invloed in de spelwereld. De wijze waar je voor kiest om de targets uit te schakelen, het aantal doden dat je achterlaat en zelfs of je bij jouw acties betrapt wordt hebben allemaal invloed op de chaos in de spelwereld. Door acties die als ongewenst gezien worden wordt Dunwall een plek die steeds verder achteruit gaat, wat jouw keuzes nog belangrijker maken. Een hoge chaos rating zorgt er voor dat er meer weepers en ratten in de straten lopen en jouw medestanders zullen zich anders tegenver jou gedragen. Zo kun je door slechte keuzes te maken, in hun ogen van een redder in nood veranderen in een koelbloedige killer.

Corvo heeft een varieteit aan wapens en abilities in zijn arcenaal zitten. De standaard uitrusting bestaat uit een zwaard en een kruisboog, die je tegelijk kunt gebruiken, maar hij beschikt ook over bovenatuurlijke krachten waarmee hij zich over kleine afstanden kan teleporteren, ratten kan overnemen en de tijd kan stilzetten. Deze abilities speel je vrij en kun je upgraden door runes te verzamelen. Corvo kan daarnaast kleine bonussen verdienen door het vinden en gebruiken van zogenaamde bone charms. Het verzamelen van deze runes en bone charms nodigt uit tot het ontdekken en onderzoeken. Er moet alleen wel gezegd worden dat het inzetten van de krachten (vooral door het Abilities wheel) en constante herrinnering tot upgraden, je wel eens uit de game haalt.  Hoewel er meer wapens en krachten vrij te spelen zijn start je jammergenoeg met een beperkt aantal. Sommige van de eerste challenges zijn daardoor moeilijker dan nodig was omdat je gewoon Time Bend of Rat Swarm mist in die situaties. In het begin is het veelal trial and error, maar door door te zetten wordt het spel alleen maar leuker.

Dishonored heeft wel een liniaer verhaal maar de missies zijn dat zeker niet. Jouw aanpak is ook echt jouw pakkie an. Als je het leuk vindt om je al rennend, schiettend en zwaardhakkend door bewakers een weg te banen naar jouw doel kun je dit naar hartelust doen. Je beschikt over melee kills, explosive grenades en zelfs Jedi-achtige force push. Ook kun je jouw wapens en abilities op de meest gekke manieren combineren wat hele leuke gameplay oplevert. Je kunt een horde ratten oproepen, de tijd stilzetten, een proximity mine op een rat plakken, de rat overnemen en dan als rat naar een bewaker toerennen en daarmee de bewaker (en de rat natuurlijk) opblazen. Natuurlijk kun je er ook voor kiezen om stealth te gebruiken hoewel dit niet de meest opwindende speelstijl is. Geef je echter toch de voorkeur aan het betere kruip en sluipwerk
dan is het vaak mogelijk om een verborgen pad te vinden, hoewel je dan wel een heleboel van de combat mogelijkheden links laat liggen. De fun-factor zit hem vaak meer in het gebruik van jouw krachten die je gaandeweg het spel vrijspeelt. Omdat het spel meerdere eindes kent geeft je de motivatie om het op meerdere manieren te spelen, dus als je nu de stille ninja uithangt kun je later altijd nog de keuze maken alles op de stealth manier te doen.

Dishonored combineerd een mooie, rijke spelwereld met dito karakters, met gameplay die je de vrijheid geeft zelf jouw eigen weg te kiezen. De open missiestructuur in combinatie met alle mogenlijkheden van jouw wapens en abilities, zorgen er voor dat deze titel naar meer smaakt.

Open level structuur
Creativiteit in de combat
Unieke spelwereld