Killzone 3 Review

Wij Nederlanders zijn gek op alles waar een Nederlands tintje aan zit. Als er een schroefje op een racewagen zit die ooit door de handen van een Nederlander is gegaan, zien we dit bij de winst van die wagen als een deels Nederlandse overwinning. Als er dan een product van lokale bodem wereldwijd succes behaald, worden we helemaal euforisch. Verdiend Killzone 3 deze eer?

De verwachtingen waren in ieder geval torenhoog voor het verschijnen van Killzone 3. Er moet echter gezegd worden dat de Nederlandse spelontwikkelaar Guerrilla de verwachting, op een paar kleine punten na, zeker heeft ingelost. Het verhaal gaat verder waar het vorige deel stopte. Na het doden van een van de moeilijkste tegenstanders aller tijden, aan het einde van Killzone 2, zit jij als Sergeant Thomas ‘Sev’ Sevchenko vast op de planeet van de Helghast. Gelukkig ben je niet alleen gestrand. Niet alleen zijn de overlevende troepen van de ISA nog op de planeet, maar ook jouw maatje Rico heb je nog op sleeptouw. Dit is het uitgangspunt van een dollemansrit waar menig Michael Bay film nog een puntje aan kan zuigen. Je moet alleen een ding vergeten, het verhaal.

De storyline springt heen en weer tussen het “heden” en 6 maanden geleden. Dit zorgt voor een onsamenhangend verhaal dat bovendien vol zit met karakters waar je totaal geen band mee op wil bouwen. Sommige van de niet speelbare karakters gaan je zelfs op den duur een beetje irriteren. Hoewel de cutscenes er prima uit zien, zijn ze vaker een hinderlijke onderbreking dan dat ze iets aan het verhaal bijdragen. De omgevingen en animaties zijn van oogverblindende kwaliteit en het gevoel van ontbering en oorlog komt goed over. Daarom is het zo jammer dat het verhaal en de karakters niet uit de verf komen.

Genoeg geklaagd, op naar de gameplay. Dankzij de verbeterde besturing speelt het spel een stuk lekkerder. Niet alleen de besturing met de controller is direct en strak maar ook het gebruik van de PlayStation Move controller werkt heerlijk. Het tempo ligt lekker hoog en wapens voelen heerlijk aan. Het speelveld is niet alleen prachtig weergegeven maar de explosies en kogel inslagen zien er realistisch uit. Als je over een 3D TV beschikt kun je de graphics letterlijk nog een extra dementie geven.

In plaats van twee wapens, zoals in Killzone 2, kun je er nu drie meenemen. Daarnaast heb je nog altijd de executie move waarbij je een tegenstander van achteren te grazen kunt nemen. Het arsenaal waarmee je los kunt gaan is leuk en divers, toch zul je meestal met de standaardwapens van de ISA aan de gang gaan. Dankzij de mogelijkheid om kameraden te reviven en de overvloed aan wapenkratten is de moeilijkheidsgraad wel iets lager komen liggen.

De multiplayer is de hoofdreden om deze game aan te schaffen. Je kunt tot met 24 man online, of met zijn tweeen op de bank in het geval van de co-op mode, in drie verschillende modes. De drie modes bestaan uit de min of meer verplichte Deathmatch, de Operations mode die vergelijkbaar is met de Rush mode uit Battlefield 2, en natuurlijk de Warzone mode. De karakter klassen voelen goed gebalanceerd aan en door het nieuwe levelsysteem zit je niet aan keuzes vast die je niet bevallen. Met de verdiende experience speel je over de breedte zaken vrij die handig zijn voor jou. De kaarten zijn degelijk ontwikkelt en geven geen van de strijdende partijen vooraf de overhand op het slagveld. De Co-op is jammer genoeg alleen lokaal. Maar als je met een vriend samen op de bank speelt is het een fantastische split-screen shooter.

Killzone 3 heeft prachtige omgevingen maar een ontzettend slap verhaal. De besturing, zowel met de controller als met  Move-ondersteuning, is een verbetering tegenover het vorige deel. Het voelt natuurlijk en strak  aan en werkt goed. De actie in de single player en co-op modes is geweldig en de vuurgevechten worden fantastisch in beeld gebracht. Multiplayer liefhebbers met een PlayStation 3 zijn bijna verplicht deze in hun verzameling op te nemen. Al het goede van de multiplayer van het vorige deel met de verbeterde controles en het nieuwe level systeem. We mogen deze keer met recht een beetje trots zijn op het Nederlandse tintje (zeg maar TINT) van deze Wereldhit in de dop.

Verhaal:★☆☆☆☆
Grafisch:★★★★★
Geluid:★★★★★