Portal 2, terug naar Aperture Science

Op 22 april verschijnt de nieuwe puzzelgame van Valve, althans dat is de planning. Als de ontwikkelaar ergens om bekend staat is het wel om het feit dat ze een spel pas uitbrengen als het klaar is. Ze willen geen half werk afleveren en er gaat dan meestal een flinke tijd zitten tussen de aankondiging van een spel en het moment dat het in de winkel ligt. Als we Left 4 dead 2 even buiten beschouwing laten, doen ze er normaal gesproken makkelijk een jaar of vijf over voor er ook maar iets van inhoud van een spel bekend wordt gemaakt. Zo ook bij Portal 2.

Na een afwezigheid van ruim 3 jaar is GLaDOS terug om ons weer eens flink door de mangel te halen. Na met wat ideeën te hebben gegoocheld, waaronder een heel nieuw spelmechanisme waarmee de portals op de tweede plaats zouden komen, heeft Valve toch besloten niet te ver van de eerste game af te wijken. Alle ingrediënten zijn weer aanwezig, met een beetje puzzelen, een beetje schieten en een heleboel gevoel voor timing worstel je jezelf weer door de test en trainingsruimtes van Aperture Science. GLaDOS is per ongeluk weer geactiveerd en heeft de digitale variant van een ochtendhumeur. Ze zal dus ook weer “in naam van de wetenschap” proberen je de meest onmogelijke opdrachten te laten uitvoeren die je met gevaar voor eigen leven “op de proef” zullen stellen.

Het singleplayer verhaal draait net als in de vorige game om Chell en de AI Glados. Hun relatie staat op scherp omdat jij, in de persoon van Chell, GLaDOS aan het einde van het vorige deel tot schroothoop gereduceerd hebt. Omdat haar programma het niet toestaat om de testpersoon te vermoorden, maar GLaDOS toch best wel een beetje pissig is, stuurt ze Chell weer door de meest hals- en breinbrekende parcoursen en testkamers van Aperture Science. Jou dwarszitten is niet het enige doel van de AI, ze wil er ook voor zorgen dat het oude testgebouw weer in zijn oude glorie hersteld wordt. Tijdens jouw rondzwervingen in het gebouw ontmoet verschillende personality cores met ieder een eigen karakter. Deze zorgen niet alleen voor een komische noot maar hebben ook echt een functie. Veel van hen kun je dan ook inzetten in de strijd tegen GLaDOS.

Je beschikt natuurlijk net als in deel een weer over de portal gun waarmee je doorgangen kunt maken waarmee je vallen en obstakels kunt omzeilen of vernietigen. Maar zoals het een goed vervolg betaamt zijn er weer een hoop vernieuwingen. Zo is er de  Repulsion gel, deze veranderd een muur in een trampoline of gebruik de kant en klare variant genaamd Aerial Faith Plate. De Propulsion gel, een soort van snel glijmiddel waarmee je een goede aanloop kan opbouwen voor gigantische sprongen zorgt er voor dat de timing van een sprong of portalplaatsing soms nog nauwkeuriger moet zijn . Thermal Dicouragement Rooms zijn kamers vol met lasers die je door bepaalde objecten te manipuleren als wapen in kunt zetten.  Excursion Funnels zijn transportstralen waarmee je jezelf of een object over een lange afstand kunt verplaatsen. Tot slot zijn er Pneumatic Diversity Vents , een grote stofzuiger met een buizensysteem die je in jouw voordeel kunt inzetten.

Naast het verhaal van Chell zit er in de nieuwe portal ook een multiplayer. Deze is misschien niet zo verhaalgericht als de singleplayer maar heeft hier zeker mee te maken. Hierin speel je een van de koddige robotjes Orange of Blue die ook door GLaDOS getest worden. Dit co-op verhaal loopt paralel met de verhaallijn van de singleplayer en belooft een bult extra uitdagingen waarbij je samen moet werken. Niet alleen heeft ieder robotje zelf al een portal gun (en uitbreidingen) maar er zullen opdrachten tussen zitten waar een combinatie van vier portals nodig is om verder te komen. Om elkaar daarmee te kunnen helpen kunnen alle twee de spelers aanwijzen waar ze de portal van de ander willen hebben. Het is niet alleen samenwerken soms zit er ook een stukje competitie bij om het leuk en spannend te houden. Spannend wordt het zo wie zo omdat je bij een hoop van de opdrachten tegen de klok speelt.

Door de mix van oude, vertrouwde gameplay in combinatie met de nieuwe features en de lekker uitdagende multiplayer gaat dit weer een instant klassieker worden. Ik kan niet wachten. Mij rest nog een vraag; “Wil there be cake?’.

Related posts:

  1. Beelden nieuwe paarden uit Nightmare pack
  2. Full House Poker, the nuts of pure bluf
  3. Nieuwe layout xbox.com