Neverdead, je kunt rollen met ons…

Bryce Bolzmann, de hoofdpersoon uit Neverdead, is een onsterfelijke, demonenjager en legpuzzel ineen. Na vijfhonderd jaar geleden te zijn vervloekt tot het eeuwige leven door een boze godheid, is voor Bryce de tijd aangebroken om wraak te nemen. Samen met zijn sidekick, tegen wil en dank, Arcadia gaat hij in een stadje in Midden-Amerika een demonenplaag te lijf met als belangrijkste wapen, zijn lijf.

De basis draait om de onsterfelijkheid van Bryce en zijn vermogen om zijn lichaamsdelen in de strijd te gooien tegen de diverse demonen en ander gespuis. Door zijn hoofd of zijn ledematen alleen op verkenning te sturen kan hij namelijk op plekken komen waar hij met zijn volledige lichaam niet in past. Ook kan hij zijn lichaamsdelen als wapens of lokmiddel inzetten in de meest bizarre manieren en zo zijn vijanden opzoeken of juist weglokken. Het ultieme verdeel en heers.

Spelontwikkelaar Rebellion heeft het niet altijd bij het juiste eind bij het uitwerken van hun ideeën maar doet een goede stap in de richting met het aantrekken van Shinta Nojiri als regisseur voor het spel. Dit zou in ieder geval gerand moeten staan voor een beetje originaliteit en kwaliteit. De grootste vraag blijft echter hoe je een spel spannend kunt houden als de hoofdpersoon niet kan sterven. Om dit op te lossen is de eerder genoemde sidekick Arcadia in het leven geroepen. Als zij het loodje legt is het game over. Hierbij ligt het gevaar op de loer dat je met het gevoel te maken krijgt dat je een grote escortmissie aan het spelen bent, hoewel dit in de praktijk best meevalt.

De missie van Bryce en Arcadia speelt zich af in de huidige tijd maar wordt onderbroken door speelbare flashbacks uit Bryces leven. In een van die flashbacks doet hij zich voor als koning Lodewijk XV, waarna hij prompt eindigt onder de Guillotine. Nu is dit natuurlijk geen ramp voor iemand die gewend is om alleen als hoofd rond te rollen maar dit legt gelijk zijn zwakke plek vrij. Zijn hoofd is namelijk zijn zwakste plek. Als hier te veel mee gebeurt kan het gebeuren dat het verhaal voorbij is. Om dit te voorkomen kun je in noodgevallen met een druk op de linker stick zijn ledematen terug laten groeien. Over her algemeen zul je echter vaker gebruik maken van de mogelijkheid om ledematen en andere lichaamsdelen op te pakken en opnieuw te gebruiken.

Met een origineel uitgangspunt en bij vlagen komische situaties beloofd deze game veel goeds. De RPG-achtige manier van vrijspelen van nieuwe vaardigheden en de diverse inventieve puzzels zorgen er in potentie voor dat je graag blijft doorspelen. Als het verhaal en de gameplay van dezelfde kwaliteit zijn heeft Rebellion een potentiële hit in handen. Hopen dus dat Nojiri het achterste van zijn tong laat zien en ons allemaal positief verrast. In het vierde kwartaal van 2011 zullen we het weten.

Related posts:

  1. Call of Duty: Modern Warfare 3, Invasion USA
  2. Brothers in Arms, Furious 4. Heisse Scheisse!
  3. Assassins Creed Revelations, Drie voor de prijs van een
  4. Batman: Arkham City. The bat is back
  5. Call of Juarez: The Cartel. Huilen met de Cowboy hoed op