The Elder Scrolls V Skyrim, hoe tem je een draak?

Honderden uren gameplay, evenveel vierkante kilometers spelwereld om te verkennen, een bootlading quests om te volbrengen en een bult wapens en andere gebruiksvoorwerpen om te verzamelen. Dit zijn de vaste onderdelen van Elder Scrolls games die al menig sociaal leven overhoop gehaald hebben. Ook het nieuwste uitstapje naar Skyrim zal weer een behoorlijke aanslag op jouw dagelijks leven plegen. Neem maar vast afscheid van familie en vrienden en spaar je vrije dagen op want je zult ze nodig hebben.

Als jij ook honderden uren in Morrowind, Oblivion of  Fallout games heb gestoken, weet je hoe verslavend de spellen van Bethesda kunnen zijn. In deze editie staat het volk uit het hoge noorden van Tamriel centraal. De Vikking achtige Nords zijn een bikkelhard volk dat leeft in het onherbergzame Skyrim. Uitgestrekte sneeuwvelden en grillige berggebieden worden afgewisseld door diepe naaldbossen en steden vol met NPC’s. Al deze gebieden zijn vrij te verkennen en zitten tjokvol met quests die je alle hoeken van de spelwereld in sturen en je weer tientalle tot honderden uren bezig houden, afhankelijk van jouw speelstijl. Zelf geven de makers aan dat 300 uur toch wel de minimale tijd is die je kwijt bent in hun nieuwste RPG als je alle ins en outs wilt zien. De vrijheid die je daarbij hebt is een van de hoofdredenen waarom ook dit vijfde deel van de Elder Scrolls serie mensen alweer doet trappelen om ettelijke uren in de game te stoppen.

Met de nieuwe in-huis ontwikkelde Creation Engine worden de mooiste beelden ooit in een Elder Scrolls game op jouw scherm getoverd. Zowel de kleinste details als de wijdste vergezichten worden scherp in beeld gebracht, Nog nooit heb je zo ver kunnen kijken terwijl je bij wijze van spreken de blaadjes op de bomen kunt tellen. Het zijn niet alleen de beelden die een flinke poetsbeurt hebben gehad, ook de interactie met de wereld heeft een verbetering ondergaan. NPC’s zullen een mening over jou vormen en zich ook op een realistische manier gedragen. Als iemand positief over jou denkt zal hij of zij bereid zijn je te helpen waar mogelijk, maar jaag je iedereen tegen je in het harnas dan zul je overal weerstand oproepen en op sommige momenten je leven niet zeker zijn. Niet alleen jouw gedrag is van invloed op de wereld om jouw heen, ook de manier waarop je jouw karakter ontwikkeld zorgt voor verschillende opdrachten en uitdagingen. Sommige quests zullen alleen speelbaar zijn als je een bepaalde skill hebt ontwikkeld. Zo krijgt iedereen opdrachten die bij zijn favoriete speelstijl past.

Je kunt weer kiezen uit tien verschillende rassen, elk met hun eigen speciale vaardigheden. De geboortetekens zijn verdwenen maar dit is zeker geen groot verlies. Het is namelijk mogelijk om via de diverse “Standing Stones” verspreid in de wereld speciale krachten aan te zetten. Je zit dus niet meer vast aan de keuze die je in het begin maakt, maar kunt zelf kiezen welke voordelen je op dat moment wilt benutten. Sterrenbeelden spelen nu een andere rol. Sterrenbeelden bevatten een overzicht van de 18 beschikbare skills en doen dienst als skilltree. In plaats van specifieke wapenskills zijn ze nu onderverdeeld naar speelstijl. Ook major skills zijn in de ban gegaan. Je kunt nu levelen door het ontwikkelen van elke skill die je wilt, je kan dus naar hartenlust experimenteren met jouw vaardigheden. Na elke level-up kun je een perk uitzoeken. Deze kunnen verschillen van extra slagkracht voor wapens tot extra bescherming tegen bepaalde aanvallen.

Verdere verbeteringen zijn te vinden in zaken als inventaris en gameplay. Het inventarissysteem van Oblivion liet nog veel te wensen over. Je kunt nu met een druk op de knop kiezen tussen een kompas, gebruiksvoorwerpen als potions en al jouw beschikbare wapens. Magie en langeafstandswapens doen niet meer onder voor zwaarden en knotsen en met het nieuwe tweehandige vechtsysteem kun je verschillende wapens tegelijk ter hande nemen. Het is zelf mogelijk om twee dezelfde toverspeuken aan beide handen toe te delen en zo de spreuk extra sterk te maken. En sterk zul je moeten worden. De  verhaallijn zet jou als hoofdpersoon tegenover de sterkste tegenstanders tot nu toe in een Elder Scrolls game. Als zogenaamde Dragonborn, een zeldzaam slag mensen die de taal van de draken kan spreken, zul je het regelmatig tegen reusachtige draken op moeten nemen. Maar je zult ook nieuwe vaardigheden leren door je de drakentaal meester te maken. Door bepaalde woorden naar tegenstanders te schreeuwen kun je bijvoorbeeld de tijd vertragen of ze omverwerpen met een shockwave. Tegenstanders levelen niet meer met je mee maar zijn soms te sterk om gelijk aan te pakken. Dit gegeven dwingt je goed op te passen welke delen van het land je als eerste gaat verkennen. Op de 11-de van de 11-de kunnen we zelf ervaren hoe het is om rond te stappen in de sneeuw van Skyrim. Dus terwijl een deel van Nederland zich klaarmaakt voor de eerste dag van carnaval zullen menig van ons een ander feestje vieren dat minstens zo lang gaat duren. Nu maar hopen dat we na de winter nog enigszins over vrienden zullen beschikken, of dat ze ons nog herkennen.

Related posts:

  1. Brothers in Arms, Furious 4. Heisse Scheisse!
  2. Assassins Creed Revelations, Drie voor de prijs van een
  3. Batman: Arkham City. The bat is back
  4. Call of Duty: Modern Warfare 3, Invasion USA
  5. Anarchy Reigns, Alle knotsen en kettingzagen