Warhammer 40K: Space Marine review

In het 41-ste Millennium wordt de mensheid met uitsterven bedreigd. Aliens en demonische horden bestoken de mensheid met aanval na aanval en er is maar een kleine groep mensen die het tij kunnen keren. Zover je nog van mensen kunt spreken in het geval van de zwaar uitgebouwde Space Marines.

Warhammer 40,000: Space Marine is een intense Action-RPG met epische gevechten waarin de speler de controle neemt over een machtige Space Marine. Het spel vindt plaats in de science fiction setting van het Warhammer 40,000 universe van Games Workshop. Na jaren met tinnen miniaturen van de Space Marines de gevechten na te hebben gespeeld werd het eindelijk tijd dit ook in digitale vorm te gaan doen. Natuurlijk was er al Dawn of War maar dat had de zelfde opzet als Company of Heroes. Niet dat daar iets mis mee was, sterker nog het waren twee fantastische spellen, maar op deze third-person hack-and-slash/shooter hybrid hebben de fans al een tijdje zitten wachten.

Je kruipt in de huid van Captain Titus, een leider van een eenheid Ultramarines. Ultramarines zijn het neusje van de zalm van de Space Marines. Volgestopt met aanpassingen en genetisch gemanipuleerd, hijsen zij zich in hun keramische Power Armor om uitgebreid Ork kont te schoppen. Bewapend met diverse pistolen en geweren nemen ze van een afstand tegenstanders onder vuur. Mochten ze echter tijdelijk zonder munitie zitten, of komen de tegenstanders te dichtbij, dan schakelen ze naadloos over naar hun Chainsword om de tegenstander letterlijk een kopje kleiner te maken.

De opdracht van Titus, en zijn maten Leandros en Sidonus, is het beschermen en Orkvrij maken van een strategisch belangrijke planeet, de Forge World Graia. Op de planeet worden gigantische Mechs geproduceert, Titans genaamd. De leider van de Orks, Grimskull, heeft zijn zinnen gezet op de planeet om de Titans voor zijn eigen doeleinden in te zetten. Hiervoor heeft hij legers van Orks ingezet in de hoop de Space Marines te kunnen stoppen. Orks zijn alleen niet de enige tegenstander waar de Marines mee te maken krijgen. Chaos Space Marines maken de strijd een stuk moeilijker. Deze voormalige Space Marines zijn ten prooi gevallen aan de Dark Gods en vechten met hart en ziel tegen hun voormalige collega’s.

Zelden zul je het tegen minder dan tien tegenstanders tegelijk op moeten nemen. Gelukkig kun je als Space Marine wel tegen een stootje. Ook vult de healthbar zich sneller in een gevecht, wat de kans op overleven nog meer verhoogd. Toch is het opletten geblazen en zul je wel degelijk een stukje tactiek moeten toepassen. Bijvoorbeeld exploderende Bomb Squigs vragen om een andere strategie dan de grote Nobz of de demonen oproepende Psykers. Wat je ook op welke manier dood maakt, het zorgt er voor dat de Ragemeter oploopt, waarna je  dankzij een volle meter speciale aanvallen kunt uitvoeren zoals Ranged- of Melee Fury.

Naast de singleplayer campagne, die zo’n 12 tot 15 uur in beslag neemt, is er natuurlijk ook nog het multiplayer deel van het spel. Daarin neem je het als Space Marine op tegen de Chaos Space Marines of vice versa. Er zijn twee speltypen namelijk Annihilation, te vergelijken met standaard Deathmatch, waarbij je met acht tegen acht moet proberen zo snel mogelijk 41 kills te scoren en Seize Ground, vergelijkbaar met Domination, waarbij het zaak is strategische punten op de kaart te veroveren. Dit alles speelt zich af op vijf verschillende kaarten die zijn gebaseerd op omgevingen uit de singleplayer campagne. Dit lijkt weinig maar door de drie verschillende klassen met al hun perks kun je toch genoeg variatie inbrengen om het interressant te houden.

In de multiplayer vindt ook levelprogressie plaats. Daarnaast kun je zaken vrijspelen die je ook het uiterlijk van jouw marinier laten aanpassen. Breng een aantal minuten door in de multiplayer customisation suite, die je vrijspeelt op  level 4 online, en je hebt een grote keuze uit al dan niet voorbedachte wapenuitrustingen. Er zijn honderden verschillende combinaties mogelijk in diverse kleuren en patronen maar niet alleen cosmetische aanpassingen zijn in te stellen. Je kunt als je wilt jouw loadout instellen met zaken als het Chainsword, de Melta gun en verschillende bolters. Ook de perks, zoals Blast Off en vele andere, kun je hier instellen.

Al met al is Warhammer 40,000: Space Marine een feest van herkenning voor de fans, en een leuk opstappunt voor de nieuwkomers. De multiplayer is verrassend leuk en blijft interessant als je klaar bent met de singleplayer. Meer kaarten waren leuk geweest maar het spel bied voldoende spanning om ze dit te kunnen vergeven. Waarschijnlijk breng DLC hier binnenkort wel verandering in, tot die tijd kunnen wij ons hiermee best vermaken.

Verhaal:★★★★☆
Gameplay:★★★☆☆
Herspeelbaarheid:★★★☆☆